Varje kvinna har en unik menscykel och basaltemperaturkurva. P-datorns prognoser baseras på mönster i din menscykel som i sin tur speglar hormonnivåerna i din kropp.

Man kan jämföra p-datorn med ett aktivitetsarmband eller en sömnapp som mäter sömnkvaliten när du sover. Sömnappen kommer registrera hur din sömn ser ut såsom hur många timmar du sovit, hur många timmar av djupsömn du haft och hur många gånger du vaknat under natten.
Det är inte sömnappen som kommer ge dig en bra sömn utan sömnen som kommer ge ett bra resultat i appen. För att förändra resultatet måste du vidta åtgärder för att förbättra din sömn.

På samma sätt fungerar en p-dator. P-datorn mäter och analyserar din cykel dag för dag och över tid. För varje dag får du ett fertilitetsresultat och resultaten över tid kan ge dig en helhetsbild av hur ditt mönster ser ut och i förlängningen hur din kropp mår.

Fördelningen av gröna och röda dagar
Normalt sett har en genomsnittlig kvinna en cykel runt 28 dagar där p-datorn kommer ge en prognos på cirka 7-12 röda dagar per cykel. Fördelningen av gröna och röda dagar sker gradvis. Ofta tar det 1-4 cykler innan du får en optimal fördelning. Men det viktigaste är att du mäter varje dag, helst vid samma tidpunkt.

Ibland kan man få fler röda och gula dagar under en enstaka cykel. Då är det oftast kopplat med något som inträffat under den föregående eller den pågående cykeln såsom, feber, sjukdom, stress, dålig sömn osv.  Får man bara röda dagar en månad kan det vara för att ägglossning uteblivit eller mensen inte kommit igång i början.

Andra gånger kan det handla om en ökning av gula och röda dagar under en längre period.  Det kan exempelvis handla om att du har en pågående inflammation i kroppen, en allergi eller intolerans, stress, progesteronbrist osv. Kontakta våra experter om du känner att du vill ha hjälp med att få en bättre fördelning av gröna och gula dagar.

Maximera antalet gröna dagar genom att:

  • Tänka på placeringen av sensorn i munnen. Försök att  mäta på samma plats i munnen varje morgon. Undvik även att röra eller flytta termometern medan temperaturtagning pågår.
  • Mäta varje morgon.
  • Att förändringar i matvanor kan påverka. Dieter eller ändrade matvanor kan också ge utslag i form av ojämna värden. Ibland kan det vara  en gluten- eller laktosintolerans som ger upphov till en ojämn cykel. Har man därför en väldigt ojämn cykel med många gula och röda dagar kan det vara bra att gå och testa sig för laktos och glutenintolerans hos en läkare.
  • För oregelbundna cykler kan vitamintillskott av B6 och Zink vara bra.