Sammanfattat kan man konstatera att du i en välfungerande menscykel behöver en balanserad dos av östrogen och progesteron. Progesteron kan dock bara tillverkas om en ägglossning har skett. Därför är det viktigt att du ser till att du har en ägglossning så att progesteron tillverkas och att du ser till att nivån av progesteron som tillverkats inte förbrukas på annat håll så att du får en dominans av östrogen.

Vanliga orsaker till att ägglossning uteblir är inflammatoriska födoämnen, hormonstörande toxiner, för hög eller för låg BMI samt stress. Samma faktorer kan även leda till att progesteronnivån går ner.

För att förstå hur det hela hänger ihop behöver man förstå hur immunförsvaret fungerar.
Immunförsvaret är i första hand utvecklat för att skydda oss mot infektioner. När immunförsvaret utfört sitt uppdrag, att bekämpa en infektion, är dess uppgift att dra sig tillbaka och invänta nästa attack.
Låggradiga, kroniska inflammationstillstånd innebär att immunförsvaret alltid är lite uppretat och aktivt vilket gör att det hela tiden arbetar i låg grad. Det finns många faktorer som kan aktivera immunförsvaret på detta sätt. Stress, inflammatorisk mat, brist på rörelse och motion (tillika för hög ansträngning av kroppen), allergier, dålig sömn, toxiner och hormonstörande ämnen är några exempel.

Många gånger blir en kronisk inflammation väldigt tydlig i en basaltemperaturkurva då man ser stökiga och ibland extrema värden där den vanliga kurvan inte är lika tydlig utan ser mer ut som en konstant bergochdalbana.

Stress
Stress är en av de vanligaste orsakerna. Vid stress behöver kroppen öka kortisolnivåerna för att hantera stressen. Kortisol är ett antiinflammatoriskt hormon som bland annat hjälper till att hantera stress och förhindra allergireaktioner i kroppen. Om du är under kronisk stress under en längre tid kommer binjurarna inte att klara av att producera den mängd kortisol du behöver utan att det påverkar andra hormoner. Ett exempel är att kroppen kommer prioritera att hantera stress framför att stötta en reproduktion. Därför kommer kortisolet produceras av bland annat progesteron istället (som är ett förstadie till kortisol) och därmed blir det mindre progesteron kvar i systemet.

  • Kom fram till källan för stressen och försök minska stressdosen i vardagen.
  • Pröva att göra enkla avslappningsövningar dagligen för att lugna nervsystemet.Rörelse
    Brist på rörelse och motion är också en bidragande orsak till låggradig kronisk inflammation.
  • Att undvika stillasittande och aktivera kroppen regelbundet är viktiga faktorer. Notera dock att en alltför hård träning kan försätta kroppen i stress, och i slutändan hämma ägglossningen. Så det är lika viktigt att inte utsätt kroppen för överdrivna påfrestningar.
  • Se till att du har ett hälsosamt BMI som inte är för högt eller för lågt.

Mat
Det kan vara bra att kolla upp om du har någon allergi eller någon intolerans mot något födoämne. Många låggradiga inflammationer är kopplade till oupptäckta allergier eller intoleranser.

  • Testa laktos, mjölkprotein och gluten. Testa även sköldkörtelfunktionen samtidigt. Värt att notera gällande mjölk är att många är känsliga mot själva proteinstrukturen beta-kasein A1som återfinns i de flesta mjölkprodukter).
  • Undvik socker, vitt mjöl, sojaprodukter och minska på rött kött och processat kött som också verkar inflammationshöjande.
  • Reducera alkoholintaget för att hjälpa levern att avgifta östrogen.
  • Se också till att du får i dig tillräckligt med bra fetter (OMEGA 3, 6 & 9) magnesium, zink, jod och vitamin D (viktiga för att hålla progesteronnivån uppe) och levande bakteriekulturer genom kosttillskott eller livsmedel rika på dessa. Just probiotika hjälper till att normalisera östrogenmetabolismen genom att den stöttar mikrofloran i tarmen.
  • Om du har problem med kontinuerlig progesteronbrist kan du testa behandlingar med naturliga progesteronkrämer som finns att köpa online. Exempelvis ProgesterAll.

Toxiner och hormonstörande ämnen

• Försök att minska kontakten med starka rengöringsmedel och hormonstörande ämnen som finns i plaster, hudkrämer & bekämpningsmedel på frukt och grönsaker. Teflon, bisfenol A i plast, parabener och ftalater är några exempel på vanliga hormonstörande ämnen som ofta förekommer i vår vardag.

Läkemedel

  • Använd inte syntetiska hormoner som de i hormonella preventivmedel och klimakteriebehandlingar
  • Undvik onödig användning av antibiotika som eliminerar en hälsosam tarmflora

KÄLLOR & VIDARE LÄSNING

Titel: The Period Repair Manual. Av: Dr. Lara Briden. Webb: www.larabridan.com

Titel: Food Pharmacy. Av: Mia Clase, Linda Nertby Aurell.

Titel: Charmen med tarmen. Av Giulia Enders

Titel: Taking Charge of Your Fertility. Av: Toni Weschler. Webb: www.tcoyf.com Titel: Woman Code. Av Alisa Vitti

Titel: Justisse Method: Fertility Awareness and Body Literacy A Users’ Guide. Av: Geraldine Matus