Daysy är utformad så att den ska kunna hantera ”stökiga” mätningar. Om mätningarna är ”stökiga” får du fler gula dagar. Det finns saker du kan göra för att underlätta för att få en bra mätning:

– Mät innan du aktiverar dig på morgonen, alltså innan du stiger upp. Ju länge sovtid du haft innan du mäter desto bättre (minimum fyra timmar).

– Mätningarna kan också bli annorlunda om du varierar vad du har på dig när du sover. Om du till exempel byter från bomullspyjamas till ett silkesnattlinne ändras din temperatur, dock med små marginaler.

– Temperaturen i ditt sovrum. Generellt ligger din sovrumstemperatur på samma nivå, precis som din kropps temperatur. Men på samma sätt som det du har på dig kan förändra temperaturen kan också tjockleken på ditt täcke och sovrumstemperaturen ha en påverkan på din temperatur.

– Var du mäter i munnen. Försök att alltid mäta på samma ställe i munnen. Det bästa stället är ganska långt inne under tungan, med lite tryck. Undvik att flytta runt på daysy samtidigt som du mäter (vi har provat detta i ett laboratorium, där vi sett att temperaturen förändras om du flyttar på mätaren). Daysy är utvecklad att avvisa de mätningar som är ”stökiga”. När detta händer ger daysy dig ett dovt surrande och chansen att mäta igen.